Wczoraj już wspomniałam o programie Processing, a dziś kilka ćwiczeń na początek.
Dlaczego warto uczyć programowania? Dlaczego w szkole uczymy naszych uczniów programowania?
Nie dlatego, że chcemy aby wszyscy zostali programistami lub informatykami.
Dlatego ponieważ, poprzez naukę programowania nasi uczniowie uczą się 3 bardzo ważnych rzeczy:
- porządku,
- hierarchii,
- szukania (i poprawiania) błędów.
Processing to bardzo fajne środowisko, w którym uczniowie nie muszą czekać długo na efekty swojej pracy, co daje im dużą motywację do odkrywania i tworzenia.
W czasie pracy w programie warto korzystać z zakładki Reference na stronie internetowej programu, gdzie można znaleść informację o składni naszego języka wraz z przykładowymi zastosowaniami.
Ćwiczenia
1. Na początek zacznijmy od ustalenia rozmiaru naszego okna.
size(100,100);
Zmieńmy rozmiar naszego okna na 800 px na 600 px.
2. Spróbujmy utworzyć w lewym górnym rogu prostokąt o wymiarach 100 na 80.
rect(0,0,100, 50);
3. Zmieńmy punkt zaczepienia tego prostokąta, tak aby znalazł się on na środku naszego okna.
4. Zmieńmy prostokąt na kwadrat o boku 300px, który również będzie się znajdował na środku.
5. Spróbujmy wpisać w ten kwadrat koło.
ellipse(400, 300, 300, 300);
6. Narysujmy teraz 4 koła o średnicy 50 px. Niech środkami tych kół będą wierzchołki kwadratu.
7. Wpiszmy w nasze duże koło dwa trójkąty.
Jeden z nich można wpisać tak: triangle(400, 150, 250, 300, 550, 300);
8. Dodajmy kolor do naszego rysunku.
Zacznijmy od kwadratu – na czerwono, wpisując polecenie fill(255, 0, 0);
przed poleceniem o kwadracie.
W efekcie wszystkie nasze figury, które znajdują się pod tym poleceniem są pokolorowane na czerwono.
9. Pokolorujmy rysunek:
duże koło – na żółto,
małe koła – na niebiesko,
trójkąty na zielono.
Dodajmy jeszcze pomarańczowe tło dopisując polecenie background() z odpowiednimi parametrami zaraz po wymiarach naszego okna.
10. Zmieńmy kolory na własne i zapiszmy nasz projekt.
Czy zauważyliście, że program chce zapisać pliki w domyślnym katalogu o nazwie sketch_rrmmdda?
W moim przypadku jest to
Ten sposób zapisywania jest fajny, bo dzięki temu wiem w jakim dniu powstał plik. Literka a
na końcu oznacza, że jest to pierwszy projekt w tym dniu. Następny projekt w tym dniu będzie zapisany z tą samą datą, ale z kolejną literą.