Pomoce, których używaliśmy z synem do nauki matematyki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
W klasie pierwszej ważna jest umiejętność liczenia oraz liczenia z przekroczeniem progu dziesiątkowego. W celu wyćwiczenia tych umiejętności korzystaliśmy z różnych pomocy dydaktycznych.
Gra zawiera liczby, symbole matematyczne i patyczki w 4 kolorach.
Na początku układaliśmy patyczki i podpisywaliśmy ich ilość liczbą.
I obliczaliśmy wynik dodawania.
Podobnie ćwiczyliśmy z odejmowaniem.
Z czasem patyczki przestały być potrzebne i wykonywaliśmy działania tylko na liczbach.
Zabawka edukacyjna z czasów PRL-u
Wybieraliśmy obrazek ilustrujący działanie i przewracaliśmy kartoniki tak aby uzyskać to samo działania za pomocą liczb i symboli matematycznych.
Na końcu wybieraliśmy obrazek, który ilustrował wyraz utworzony z sylab na kartonikach.
Ćwiczyliśmy w ten sposób dodawanie i odejmowanie do 10.
Kolejne pomoce są związane z ćwiczeniem liczenia z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
Tablica magnetyczna (metalowe pudełko).
Tablica zwierała liczby i symbole matematyczne na żółtych prostokątach oraz kołka w kolorze czerwonym i niebieskim.
Układałam synowi działanie.
Później syn układał tyle niebieskich kółek ile wynosiła pierwsza liczba.
Następnie dokładał tyle czerwonych kółek ile wynosiła druga liczba.
Zwracaliśmy uwagę ile trzeba było dołożyć do pełnej dziesiątki, a ile czerwonych kółek wyszło ponad 10.
Na końcu zapisywaliśmy wynik.
Ćwiczyliśmy również odejmowanie.
Liczydło ABACO
My korzystaliśmy z liczydła abaco 100, ale są też dostępne liczydła 20.
Rzędy są na przemiennie białe i czerwone.
Działa to na podobnej zasadzie jak powyższa tablica. Odkrywamy tyle kule ile wynosi pierwsza liczba (7).
Następnie odkrywamy tyle kulek ile wynosi druga liczba (8). Zwracamy uwagę na to ile dodaliśmy do pełnej dziesiątki, a ile ponad (drugi rząd).
Ponieważ kulki są numerowane, to wynik jest od razu widoczny.
Na wersji abaco 100 możemy też ćwiczyć dodawanie co 10.
Dodawanie o pewną liczbę dziesiątek – np. 27+30.
Można też ćwiczyć odejmowanie – np. 58-4.
Lub odsłonić liczbę i dziecko ma podać jaka liczba będzie się znajdowała z lewej strony, a jaka z prawej.
Karty Grabowskiego – dodawanie i odejmowanie
Tutaj ćwiczyliśmy dopełnianie do 10 poprzez łączenie w pary.
Utrwalaliśmy również dodawanie i odejmowanie pamięciowe.